היבטים רגשיים ביחסי הורים וילדים עם הפרעות קשב

מאת: אסנת דרי

הורות, עבור כולנו, היא משימת חיים משמעותית ומאתגרת.

כשמדובר בהורות לילדים בעלי הפרעת קשב האתגר כרוך בהתמודדות מורכבת וטעונה בתחום הרגשי, החברתי והלימודי ברמה היומיומית. הורות לילדים ומתבגרים עם הפרעת קשב היא הורות ייחודית המתנהלת במאמץ רב תחת עומס של משימות ודאגה רבה לשלומו ולעתידו של הילד.

לקשיים הרבים שחווים ילדים אלו בתחום הרגשי, החברתי והלימודי יש השפעה רבה על היחסים בין ההורה לילדו.

מהצד האחד של מערכת היחסים נמצאים ההורים המלווים בחשש  ובדריכות רבה את ילדם, רגישים לכל ביטויי התסכול, הפגיעות והקשיים שחווה ילדם בסיטואציות שונות במסגרת המשפחתית הגרעינית והמורחבת, במסגרת בית הספר וגם בסביבה החברתית  של הילד.

הנזיפות, הכישלונות והאכזבות הרבות והתכופות שסופג הילד במסגרות אילו, מחלחלות להוריו וגורמות להם לצער, לכאב ולדאגה רבה.

בנוסף, נדרשים ההורים להיות מעורבים לאורך כל היום בתפקוד השוטף של הילד, החל מביצוע משימות יומיומיות פשוטות כמו קימה, רחצה, הכנת ש"ב, ועד למצבים מורכבים וטעונים שמחייבים את ההורה להתמודד עם  קשת רחבה של קשיים שנובעים מהמקור הנוירולוגי של הלקות. מדובר בקשיים כגון קשיי התארגנות, סף תסכול נמוך, אימפולסיביות, אי שקט מוטורי, צרכים מוגברים בויסות והרגעה, המחייבים סיוע ותיווך במסגרות חברתיות, סיוע בלמידה, והכי חשוב – שיקום ובניית הערך העצמי של הילד, על רקע הכישלונות המצטברים שהוא חווה במסגרת המשפחתית, החברתית והלימודית.

ההורים נשחקים תחת העומס והמאמץ הפיזי והנפשי המוטל על כתפיהם, ללא ידע מספק  על הלקות. בהעדר תמיכה והכוונה הם חשים פעמים רבות שהם אינם מצליחים לסייע לילדם ולפעמים אף מגיבים בכעס רב או בויתור אשר בעקבותיו הם מפתחים רגשות אשמה, בושה וייאוש על כך שאין הם מצליחים להיות הורים כפי שחלמו להיות, וכל זאת למרות מאמץ מתמיד לסייע לילדם.

מהצד השני של  מערכת היחסים נמצא הילד עם הפרעת הקשב, ילד שחווה כישלונות רבים  בסביבה המשפחתית, החברתית והלימודית. ילד אשר כישלונותיו הרבים גורמים לפגיעה בערך העצמי שלו, שכן הוא מרגיש שהוא שוב ושוב מאכזב את הוריו ואת מוריו, ולא מצליח לעמוד בציפיותיהם ממנו, ובציפיות שלו מעצמו.

בנוסף, הוא חווה תלות בהוריו בכל הקשור להתארגנות ולביצוע משימות פשוטות ומורכבות.  הוא בעיקר זקוק להם להיות עבורו "זולת עצמי" -  דמות יציבה, הנענית לצרכיו המוגברים;  נוכחות אמפתית ,מתפעלת מהצלחותיו, שומרת, מווסתת, מרגיעה, המאמינה בו וביכולותיו, ומסייעת לו, על אף הקשיים, לחוות הצלחות לשיקום הערך העצמי שלו.

העומס הרגשי הרב הטמון בתוך מערכת היחסים בין ההורה לילדו, לצד קיומה של סביבה שלא מבינה את הקשיים של ההורה והילד, ולעיתים אף שופטת את ההורים ואת הילד, מוסיפה עוד נדבכים שגורמים להורים לחוש לעיתים רבות שחיקה וחוסר אונים.

מעגל היחסים המכאיב הזה, שבו נתונים הורים וילדים רבים, ניתן לשינוי ע"י תמיכה, ייעוץ והדרכה במסגרות של הדרכות הורים קבוצתיות או פרטניות המבוססות על העקרונות הבאים:

  1. הקניית ידע אודות הבסיס הנוירולוגי של הפרעת הקשב; העמקת ההבנה שהלקות היא מולדת ובעלת השלכות על התפקוד היומיומי של הילדים בתחומים רבים; ההפנמה שהם לא "עצלנים ", "רעים" או "לא מחונכים" אלא ילדים שלקות נוירולוגית משפיעה על התנהלותם בתחומים שונים.
  2. ההורה כ"זולת עצמי" – הרחבת היכולת ההורית לאמפתיה, זיהוי והיענות לצרכים  הרגשיים של הילד בנוכחות הורית שומרת, מתפעלת, אמפתית, מרגיעה ומווסתת המכוונת אותו להצלחות על פי כישוריו וכוחותיו.
  3. "ארגז כלים" מותאם – עבור הורים המתמודדים עם עומס רגשי רב, הכלים האינטואיטיביים שמסייעים להם להיות הורים טובים דיים לילדים ללא הלקות אינם "עובדים" עם ילדם עם הפרעת קשב. האינטנסיביות והמאמץ מפגישים אותם עם תסכולים ותחושות קשות של חוסר אונים. תמיכה ולגיטימציה לרגשות המורכבים שעולים במצבים שונים והקניית מיומנויות הוריות מותאמות מסייעים להורים להיחלץ ממעגל ההאשמה וחוסר האונים ולחוות חוויות של הצלחה בקשר עם ילדם בעל הלקות.
  4. הקניית רוטינות – בניית הרגלים ושיגרה בפעילויות היומיומיות עבור הילדים הזקוקים לסביבה עקבית, קבועה ורצופה.
  5. הגישה הרב מערכתית – לכל ילד יש פרופיל קשיים משלו. לפי הגישה המערכתית יש לבנות תכנית מותאמת הכוללת רכיבים נוספים על פי הצורך: הוראה מתקנת, ריפוי בעיסוק, טיפול רגשי, טיפול תרופתי, ועוד.

הדרכת הורים לילדים עם הפרעת קשב, מקנה להורים תמיכה ואוזן קשבת, קבלה והשלמה עם נוכחות הלקות בחיי ילדם, תוך הבניית דפוסי הורות מותאמים לפרופיל הלקות הספציפי  של ילדם, כישוריו, כוחותיו, ערכי המשפחה ומקורות התמיכה שלה.

אסנת דרי

מדריכת הורים פרטנית וקבוצתית, בתחום לקויות למידה והפרעת קשב.

"תכנית עידוד" – הדרכת צוותים חינוכיים במסגרת בית הספר.

מנהלת "מרכז הורות בקשב".

טלפון: 054-4213232, דוא"ל osnat.dery@gmail.com